Czytelnia Kiosk24.pl

Wiek rozpoczęcia nauki szkolnej (numer 7/2006)

Życie Szkoły | 01 wrzesień 2006


Życie Szkoły

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Życie Szkoły. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Stały postęp kulturowy wymusza niemal ciągłą modyfikację systemów edukacyjnych. Modyfikacji podlega hierarchia przedmiotów, zakres niezbędnej wiedzy, system oceniania wiadomości uczniów, czas rozpoczęcia nauki.

System szkolny stale podlega ocenom społecznym, które bywają niekiedy bardzo surowe. Współcześnie dyskusja dotyczy m.in. problemu wieku rozpoczynania nauki szkolnej. Zwolennicy zachowania tradycyjnej granicy wieku siedmiu lat podnoszą negatywne skutki skracania dzieciństwa, wczesnego oderwania dziecka od rodziny, które prowadzi do obniżania rangi rodziny w procesie nauczania i wychowania, spadku autorytetu rodziców. Zwolennicy obniżania wieku obowiązku szkolnego wskazują na zjawiska przyspieszenia - akceleracji rozwoju biologicznego i psychicznego, wcześniejszą wysoką mobilność intelektualną dzieci. Prócz wiedzy ogólnej wcześniej otwierają się przed dziećmi zainteresowania i możliwość poznawania tajników świata techniki, kultury muzycznej i plastycznej.
Z punktu widzenia antropologii krytyczne opinie dotyczyły pobytu dzieci w żłobkach, natomiast zdecydowanie pozytywnie oceniono wychowanie przedszkolne. Jednak w stosunku do innych państw Europy ciągle jeszcze niezbyt duży odsetek dzieci uczęszcza do przedszkoli.

(...)

Andrzej Malinowski

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Życie Szkoły

Wróć do czytelni