Czytelnia Kiosk24.pl

Czy polskiej szkole potrzebna jest edukacja obywatelska - o potrzebie zachowania wiedzy o społeczeństwie słów kilka (numer 5/2006)

Wiadomości Historyczne z WOS | 29 wrzesień 2006


Wiadomości Historyczne z WOS

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wiadomości Historyczne z WOS. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Redakcja, dla której pan Mariusz Menz zgodził się napisać swój artykuł, traktuje jego opinię jako głos w dyskusji dotyczącej kształcenia patriotycznego i obywatelskiego młodzieży. Dla redakcji jest bowiem rzeczą jasną, że dobrym patriotą może być tylko dobry obywatel. Czy zatem należy likwidować lekcje wos-u? Mamy nadzieję, iż do następnego numeru zdołamy pozyskać kolejne głosy w tej dyskusji (w tym również argumenty przeciwników tego przedmiotu).

Szkoła należy do tych instytucji, które z natury rzeczy są dość konserwatywne, a co się z tym wiąże, mało podatne na zmiany zachodzące w świecie współczesnym. Dość przypomnieć, że Polska w ostatnich dwustu pięćdziesięciu latach zaledwie kilka razy przeżywała edukacyjne rewolucje, do których z pewnością zaliczyć należy reformy Komisji Edukacji Narodowej w XVIII wieku, reformę Jędrzejewicza w latach 30. XX w., rewolucyjne zmiany w okresie stalinowskim czy niedawną reformę Handkego. W każdym z tych momentów reformatorom chodziło o to, aby szkołę (a więc jej strukturę, programy i profile kształcenia) przybliżyć do potrzeb współczesności. Konieczność reform była z kolei implikowana albo wcześniejszym zdiagnozowaniem nieprzystawalności szkoły do potrzeb konkretnego społeczeństwa, albo wynikała z celów ideologicznych. Te ostatnie przesłanki z pewnością były dominujące podczas wprowadzania reformy jędrzejowiczowskiej, oraz szczególnie mocno w okresie stalinowskim. Reformy KEN-u oraz ostatnia reforma Handkego bardziej wynikały natomiast z potrzeb społecznych aniżeli z celów ideologicznych. Przypomnijmy, że zmiana struktury polskiego szkolnictwa z dwuszczeblowego na trójszczeblowe miała przybliżyć polski system oświaty do dominującego modelu w Unii Europejskiej. Zmiany programowe (zrywające z encyklopedyczną wiedzą i kładące nacisk na umiejętności) oraz rewolucyjna zmiana systemu egzaminowania (wprowadzająca system egzaminów zewnętrznych) wynikały z fatalnych wyników polskiej młodzieży w międzynarodowych badaniach dotyczących stopnia tzw. analfabetyzmu funkcjonalnego, oraz były skutkiem dokonującej się w Polsce transformacji ustrojowej, społecznej i gospodarczej.

(...)

Mariusz Menz

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wiadomości Historyczne

Wróć do czytelni