Czytelnia Kiosk24.pl

Jak to z koleją żelazną było (numer 2/2007)

Wychowanie w Przedszkolu (temp) | 22 luty 2007


Wychowanie w Przedszkolu (temp)

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie w Przedszkolu (temp). Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

W sali sześciolatków wielkie krzątanie. Każdy zajęty przygotowywaniem miejsca do zabawy, rekwizytów, ról. Co chwilę padają nowe pomysły świadczące o planowaniu akcji:
- Proszę pani, ja będę ogłaszał.
- A ja będę gwizdał.
- No, to ja będę tu sprzedawała bilety.
- A ja jadę z dzieckiem do babci.
- To ja też jadę z tobą, bo ja jestem ciocią. Gdzie ta moja torebka?
Najatrakcyjniejsze role już od rana "zaklepane" - maszynista, konduktorzy. Ale innym chętnym chłopcom koledzy obiecali zamianę po pewnym czasie. Kilku chłopców chciałoby być dyżurnym ruchu. Zdają się nie przyjmować do wiadomości, że dziś już najczęściej nie dyżurny ruchu wypuszcza pociąg w drogę, lecz komputer. Czerwona czapka i lizak mają swój niepowtarzalny urok, a właśnie takie rekwizyty (prawdziwe) wypożyczono nam do zabawy. Nauczycielka umieszcza w różnych miejscach sali napisy do globalnego czytania: "kasa", "bilety", "peron", "wagon", a przy "kasie" proste nazwy miejscowości. To dla tych dzieci, które przyszły do najstarszej grupy z umiejętnością czytania.
Skąd właściwie wziął się pomysł tej zabawy? Bo przecież obserwując codzienne życie współczesnych przedszkolaków, szczególnie w dużych miastach, dzieci 30-, 35-letnich rodziców, jeżdżących najczęściej samochodami, chciałoby się zadać pytanie: A któż dzisiaj jeździ koleją? A może właśnie to jest powodem, że jazda pociągiem staje się marzeniem dzieci? A może chęć oglądania z okien szerokich przestrzeni, a nie masek stłoczonych na jezdni samochodów? Jedno jest pewne, że tak jak 50 lat temu dzieci lubiły bawić się w pociąg, tak i obecnie, mimo zainteresowania coraz to nowszymi markami samochodów, uwielbiają zabawy w pociąg. Ale żeby snuć twórczo i ciekawie treść zabawy, trzeba posiadać pewien zasób wiedzy o jej przedmiocie. Poszerzeniu jej sprzyjał właśnie cykl omawianych poniżej zajęć.

(...)

Helena Prus-Wiśniewska

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie w Przedszkolu

Wróć do czytelni