Czytelnia Kiosk24.pl

Dziecko w roli nauczyciela (numer 4/2007)

Wychowanie w Przedszkolu (temp) | 30 kwiecień 2007


Wychowanie w Przedszkolu (temp)

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie w Przedszkolu (temp). Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Na początku 2006 roku odbył się wyjazd szkoleniowy w ramach programu Leonardo da Vinci, którego organizatorami byli: Federacja Inicjatyw Oświatowych z siedzibą w Warszawie oraz Stichting Scala z Holandii. Osoby uczestniczące w projekcie miały okazję poznać holenderski system wspierania rozwoju dzieci i młodzieży. Wzięły udział w warsztatach, szkoleniach oraz wizytowały szkoły, a także instytucje działające na rzecz dzieci i młodzieży.
Podczas wizyty studyjnej w Holandii była okazja, by przyjrzeć się praktycznej realizacji idei tutoringu rówieśniczego, której ważnym aspektem jest założenie, iż dzięki kontaktom z innymi dziećmi wzbogaca się tzw. "wiedza życiowa dziecka", doświadczenie społeczne, umiejętność panowania nad sobą i komunikowania się. W kontaktach rówieśniczych jednostka doskonali sprawność motoryczną, np. dzięki uczestniczeniu w różnego rodzaju grach i zabawach ruchowych.
Dzieci w relacjach z rówieśnikami uczą się przedstawiać własny punkt widzenia, słuchać, co mają do powiedzenia inni, stają przed koniecznością uzgadniania stanowisk i dochodzenia do wspólnych rozwiązań. Od rówieśników dowiadują się, jak postępować, by zyskać akceptację, uczą się akceptowania i przestrzegania zawartych umów. W wyniku kontaktów z innymi dziećmi dojrzewają do rozwiązań kompromisowych, współdziałania oraz współodpowiedzialności.

(...)

Kinga Kuszak

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie w Przedszkolu

Wróć do czytelni