Życie Szkoły | 01 maj 2007
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Życie Szkoły. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Mianem edukacyjnego wspierania określamy interakcyjne kompetencje nauczyciela, umożliwiające mu trafne pomaganie uczniowi w osiąganiu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych. Potrzeby te mogą być natury intelektualnej, psychomotorycznej, emocjonalnej, społecznej, moralnej bądź innej.
Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje edukacyjnego wspierania rozwoju ucznia - sterujące i oferujące. Idea wszechstronnego rozwoju dziecka (ucznia) wymaga wyważonego wspierania edukacyjnego zarówno sterującego, które wyrasta z zasad racjonalności adaptacyjnej, jak i oferującego, typowego dla racjonalności emancypacyjnej. Trzeba jednak zhumanizować rozum instrumentalny i ograniczyć bezradność dzieci (uczniów) wobec problemów przerastających ich możliwości oraz przyznać im taki zakres obowiązków i swobody, jaki są w stanie udźwigać. W niniejszym artykule przedstawię rodzaje i strategie oraz metodyczne przesłanki edukacyjnego wspierania rozwoju uczniów.
(...)
Władysław Puślecki
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Życie Szkoły