Biologia w Szkole | 25 luty 2008
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Biologia w Szkole. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Materiał do lekcji przyrody w klasie VI w ramach cyklu lekcji „Krajobrazy Świata”
W poprzednim numerze przedstawiliśmy Państwu zarys cyklu lekcji dla klasy VI, z działu „Krajobrazy Świata”. Przy prezentacji owego cyklu podane zostały jedynie ramy koncepcyjne i założenia jego realizacji na przykładzie metodycznego scenariusza lekcji. Zgodnie z zapowiedzią, w niniejszym numerze przedstawiamy materiały dla nauczyciela, będące źródłem wiedzy i inspiracji, a także wzór karty danego krajobrazu, jaka powinna powstać po przeprowadzeniu lekcji. Za przykład krajobrazu posłuży nam tundra.
Tundra z fińskiego „tunturi” to łyse wzniesienie. Rzeczywiście – tundra bowiem jest określana przez przyrodników jako najdalej na północ wysunięty pas roślinności bezleśnej. W zależności od surowości klimatu tundra może przyjmować postać krzewinkową (w przypadku klimatu łagodniejszego) lub mszysto-porostową (dla klimatów bardziej surowych). Tundra graniczy od północy z krajobrazem pustyń lodowych zaś od południa z tajgą. W związku z tym krajobrazy te w strefach przejściowych przenikają się (np.lasotundra), a zwierzęta spotykane w tundrze (np. renifery, ptaki wędrowne) okresowo migrują w inne strefy krajobrazowe.
(...)
Dominik Marszał
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Biologia w Szkole