Geografia w Szkole | 28 luty 2008
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Geografia w Szkole. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Obszar geograficzno -ekologicznych zajęć terenowych
Geografia – jako dziedzina integrująca wiedzę przyrodnicza i humanistyczną ze sztuką – staje się potencjalnym instrumentem kształtowania spójnej wizji rzeczywistości. W procesie nauczania geografii wyjątkowe miejsce zajmują zajęcia terenowe, pozaszkolne, których realizacja powinna uwzględniać tereny zróżnicowane krajobrazowo. Im większa georóżnorodność, tym wyższa przydatność terenu i możliwość kształtowania wielu umiejętności.
Kotlina Turoszowska jest obszarem o wysokich walorach edukacyjnych ze względu na najwyższy stopień przekształcenia krajobrazu naturalnego w krajobraz kulturowy zdewastowany. Deformacja pierwotnej konfiguracji terenu jest efektem działania intensywnej antropopresji (górnictwa odkrywkowego węgla brunatnego) oraz wtórnej denudacji. Najmłodszy poziom rzeźby holoceńsko -antropogenicznej (z dominującymi w krajobrazie zwałowiskami nad kładu i wyrobiskami) posiada cechy plastycznego obrazu, do którego interpretacji można wykorzystać założenia humanistycznej koncepcji „geografii malowniczej” Wacława Nałkowskiego oraz edukacji ekologicznej.
(...)
Elżbieta Orłowska
Artykuł w całości znajduje się w plikach PDF w dziale Pliko do pobrania w ofercie tytułu Geografia w Szkole