Matematyka | 28 luty 2008
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Matematyka. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Bo myśli moje nie są myślami waszymi ani wasze drogi moimi drogami wyrocznia Pana.
Iz 55:8
Kiedy się tak zbierze jeden po drugim związki, naturalnie rodzi się znaczenie. A jak się zbierze dużo związków znaczenie się pogłębia.
Haruki Murakami, Kafka nad morzem, Muza SA, Warszawa 2007.
Nasze matematyczne myślenie znacznie odbiega od myślenia naszych uczniów. Czy ta oczywistość jest przez nas brana pod uwagę? W jaki sposób? Nasze myśli, dzięki wieloletniemu treningowi, są bogate w konteksty znaczeniowe. Myśli uczniów biegną ścieżkami tworzącymi, w porównaniu z naszymi, niezbyt rozbudowaną i mało używaną sieć połączeń. My widzimy nie tylko to, co bezpośrednio ukryte jest pod znakami napisanymi na tablicy. Rozpoznajemy jednocześnie, szybko i niezawodnie wszystkie możliwe drogi w gmatwaninie ścieżek prowadzących od znaczenia do znaczenia. Uczniowie te ścieżki dopiero tworzą wśród swoich własnych ścieżek, bardziej lub mniej związanych z pożądanymi przez nas. Są jak osoby, które słabo znając miasto dochodzą do celu dziwnymi okrężnymi trasami. Pomijają najprostsze drogi lub gubią się i przy każdej okazji pytają o drogę. Widzą przy tym wyłącznie znaki. Celami w tej wędrówce nie są jednak znaki, są nimi znaczenia, a drogami do nich związki.
(...)
Marek Pisarski
Artykuł w całości znajduj się w pliku PDF w dziele Opis w ofercie tytułu Matematyka