Czytelnia Kiosk24.pl

Szkolne mierzenie długości (numer 5/2008)

Matematyka | 12 maj 2008


Matematyka

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Matematyka. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Czy można zmierzyć długość sznurka?

Co to znaczy zmierzyć długość jakiegoś przedmiotu? Odpowiedź wydaje się stosunkowo prosta, wręcz oczywista. Trzeba przyłożyć do tego przedmiotu jakąś miarkę i odczytać wynik. A na czym polega nauka mierzenia? Odpowiedź wydaje się równie prosta. Trzeba nauczyć, w jaki sposób przykładać do mierzonego przedmiotu linijkę lub miarkę i jak najdokładniej odczytywać z niej wynik pomiaru. Czy to wszystko, co uczeń szkoły podstawowej powinien wiedzieć na temat pomiarów długości? W życiu codziennym, przy wykonywaniu takich zadań jak zakup dywanu, dopasowanie pokrywki do garnka, zamawianie ramy do obrazu czy meblowanie mieszkania, umiejętność taka w zupełności wystarcza.
Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że wyniesiona ze szkoły umiejętność mierzenia i sposób rozumienia takich pojęć jak wymiar, pomiar czy dokładność, okazują się często nieprzydatne w innych dziedzinach, np. w technice. Przygotowanie uczniów szkół technicznych do umiejętnego i skutecznego wykonywania ich przyszłego zawodu, wymaga więc zastąpienia utrwalonego już sposobu rozumienia wymiaru, mierzenia i dokładności zupełnie inną interpretacją tych pojęć. Tej dość niewdzięcznej i społecznie kosztownej pracy można by uniknąć, gdyby udało się odpowiednio wcześnie zwrócić uwagę uczniów na pewne nietrudne do zrozumienia aspekty, związane z sensem technicznym, celem i istotą pomiaru.

(...)

Witold Szwajkowski

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Matematyka

Wróć do czytelni