Czytelnia Kiosk24.pl

Nauka i zabawa - realizacja ścieżki międzyprzedmiotowej (5/2008)

Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne | 12 maj 2008


Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Zgodnie z podstawą programową, na III etapie kształcenia konieczna jest realizacja ścieżki międzyprzedmiotowej „edukacja prozdrowotna i obrona cywilna”. W większości treści ścieżki są realizowane najczęściej na zajęciach np. biologii, wiedzy o społeczeństwie, wychowania fizycznego, lekcjach wychowawczych itd. (w zależności od ustaleń w danej szkole).

W naszej szkole – Gimnazjum nr 1 przy Zespole Szkół nr 2 w Wodzisławiu Śl. – ścieżkę między przedmiotową „edukacja prozdrowotna i obrona cywilna” podsumowujemy konkursem pod hasłem „Pomoc doraźna oraz postępowanie w przypadku zagrożeń”, w którym biorą udział wszyscy uczniowie klas trzecich. Pozwala to na utrwalenie wiedzy i umiejętności, a przy okazji towarzyszy temu, jak każdej rywalizacji, dobra zabawa. W konkursie wykorzystują uczniowie wiedzę zdobytą na lekcjach oraz w trakcie dodatkowych przygotowań.
Na etapie wstępnym (około miesiąca przed konkursem) organizujemy:
- szkolenia prowadzone przez higienistkę szkolną, słuchaczki Studium Medycznego, ratowników, w trakcie których uczniowie praktycznie zapoznają się ze sposobami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
- projekcje filmów dotyczących tych zagadnień;
- przygotowujemy materiały, które wychowawcy wykorzystują do omówienia postępowania w przypadku zagrożeń: bombowego, pożarowego, powodziowego, skażenia środowiska różnymi substancjami toksycznymi oraz zasad obowiązujących podczas ogłoszenia alarmu.
Poniżej podajemy przebieg ubiegłorocznego konkursu (odbył się 7 kwietnia czyli w Dniu Służby Zdrowia, ale może zostać przeprowadzony w każdym innym terminie). Rywalizacja dotyczyła wszystkich uczniów klas trzecich. Prezentowany konkurs zajmuje ok. 2 godz., a do jego przeprowadzenia potrzebna jest sala gimnastyczna lub aula oraz przynajmniej trzy osobowe jury. Czas trwania konkursu można oczywiście regulować ilością konkurencji. Wszystkie konkurencje są oceniane zbliżoną ilością punktów. Konkurencje (co naj mniej 7!), są przeprowadzane kolejno wg ustalonego harmonogramu. Punkty są sumowane, a wygrywa klasa, która ma ich najwięcej.

(...)

Danuta Paszylka, Barbara Wróbel

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne

Wróć do czytelni