Czytelnia Kiosk24.pl

Zaczarowana lekcja w nauczaniu wczesnoszkolnym (2/2008)

Język Niemiecki | 02 czerwiec 2008


Język Niemiecki

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Język Niemiecki. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Mimo, iż dominującą sprawnością w nauczaniu wczesnoszkolnym dzieci jest sprawność rozumienia ze słuchu, która jest podstawą mówienia, ważną rolę - przede wszystkim w drugim lub trzecim roku nauki - odgrywa sprawność czytania ze zrozumieniem.
Wiadomo, że nie chodzi tutaj o pracę z długimi tekstami, lecz o czytanie pojedynczych wyrazów, zwrotów, prostych zdań, wypowiedzi czy krótkich tekstów. Należy koncentrować się na takich tekstach, które nie tylko będą dostosowane do wieku uczniów, ale również: odpowiadać ich zainteresowaniom i potrzebom emocjonalnym, przemawiać do ich uczuć i zaangażowania, rozwijać kreatywność oraz fantazję dziecka, zawierać rymy, a co najważniejsze sprawiać im przyjemność, co w konsekwencji pozwoli na rozbudzenie u nich motywacji do nauki języków obcych. Znakomitymi tekstami będą dla tej grupy wiekowej teksty piosenek, wierszyki, rymowanki, wyliczanki czy łamańce językowe. Tego typu teksty pozwalają na uwzględnienie - bardzo często spotykanej dzisiaj w nauczaniu wczesnoszkolnym dzieci - metody TPR (Total Physical Response) zwanej metodą reagowania całym ciałem.
Za przykłady z szerokiej palety takich tekstów mogą posłużyć następujące teksty: "Eins, zwei Polizei", "Bruderlein, komm tanz mit mir", "Jetzt steigt Hampelmann" czy "Es war eine Mutter" oraz wiele innych nadających się do reagowania całym ciałem, a jednocześnie - poprzez rytm, melodię i rymy - dających możliwość zapamiętania pełnych zwrotów, nierzadko też ukrytych struktur gramatycznych. Teksty tego rodzaju zawierają słownictwo, które nie zawsze ma przełożenie na codzienną komunikację językową. Są one również cennym materiałem do wykształcenia nowych ruchów artykulacyjnych narządów mowy, co w konsekwencji da bardzo dobre podwaliny do dalszej nauki języka.
Zgodnie z zasadą, że dzieci bardzo szybko zapamiętują, ale jeszcze szybciej zapominają, należy pamiętać, że nauka języka obcego odbywać się musi poprzez wielokrotne, ale jednocześnie atrakcyjne dla dzieci, powtarzanie nauczanego materiału. Powtórki te powinny mieć różnorodne formy, by zainspirować, zaskoczyć, czasem nawet "oczarować" dzieci swoją kreatywnością i dobrą zabawą a jednocześnie nauką.
Poniżej prezentuję pracę z tekstem pt. "Es war eine Mutter", który może być wykorzystany w drugim lub trzecim roku nauki języka niemieckiego. Tekst tej ludowej piosenki zawiera wszystkie nazwy pór roku, a także słowa je charakteryzujące. Doskonale da się on zaprezentować i wdrożyć za pomocą materiału ilustracyjnego, który zamieszczony został w załącznikach. Praca z tym tekstem umożliwi uczniom nie tylko opanowanie słownictwa, lecz również poprzez jego wielokrotne i zarazem różnorodne powtarzanie niezapomnianą zabawę na lekcji języka niemieckiego, co w tej grupie wiekowej jest sprawą obligatoryjną.

(...)

Rafał Piechocki

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Język Niemiecki

Wróć do czytelni