Czytelnia Kiosk24.pl

Żabi list bajka ekologiczna (numer 6/2008)

Życie Szkoły | 10 czerwiec 2008


Życie Szkoły

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Życie Szkoły. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Stosunkowo niedawno pojawiła się nowa gałąź literatury dziecięcej, tzw. bajka terapeutyczna. Jej celem jest pozbawienie dziecka lęków, ukrytych głęboko problemów, obaw.

Moim zdaniem, magiczną moc baśni można rozszerzyć na inne obszary – bajki, czy raczej krótkie opowieści, mogą pomóc nie tylko w rozwiązaniu problemów emocjonalnych, ale również w szeroko rozumianej edukacji ekologicznej. Bajka o tematyce ekologicznej jest nastawiona na zmianę sposobu myślenia dziecka, zwiększenie jego ekologicznej świadomości i wrażliwości.
Bajki sprawiają, że dzieci identyfikują się z przedstawionymi bohaterami. Baśń może pomóc w kształtowaniu określonych wzorców zachowań oraz postawy współodpowiedzialności za otaczające środowisko. Ukształtowanie takich postaw w dzieciństwie może zaowocować w przyszłości.
Dlaczego płazy?
Żabi list to bajka napisana z myślą o zmianie stosunku dzieci do płazów przez ukazanie losów wybranych polskich gatunków tej grupy zwierząt. Żaby, ropuchy i inne płazy to grupa zwierząt na równi z gadami (wężami, jaszczurkami) i owadami darzona najmniejszą sympatią, a zarazem najbardziej zagrożona. Jest to, oczywiście, praw nie chroniona grupa kręgowców. Najlepsze jednak regulacje prawne nie wiele pomogą, gdy nie zmieni się na stawienie społeczeństwa – bo cóż z tego, że chronimy gatunek, skoro społecznego sprzeciwu nie budzi fakt zniszczenia siedliska tego gatunku.
Z przeprowadzonych wśród uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej badań ankietowych oraz rozmów z dziećmi młodszymi (przedszkolaki, klasy I–III szkoły podstawowej) wynika, że głównym źródłem negatywnego stosunku do płazów jest ich wygląd zewnętrzny (śliska, zimna skóra, brodawki u ropuch), a także przeświadczenie o jadowitości płazów, co wynika z mylenia płazów z gadami (wężami). Dzieci obawiały się również ugryzień.

(...)

Agnieszka Tomalka -Sadownik

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Życie Szkoły

Wróć do czytelni