Czytelnia Kiosk24.pl

Pokarało mnie geniuszem... (numer 2/2008)

Psychologia w Szkole | 08 sierpień 2008


Psychologia w Szkole

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Psychologia w Szkole. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Gdy okazuje się, że w klasie trafił się geniusz, wielu nauczycieli nie wie, czy się z tego cieszyć. Dla niektórych praca z takim uczniem to dopust boży. A przecież jest to prawdziwe wyzwanie dla kompetencji i umiejętności dydaktycznych! Co prawda wymaga od nauczycieli dodatkowej pracy, ale też daje szansę – gdy się kocha uczniów takimi, jacy są – czerpania radości z osiągnięć swoich geniuszów.

W publikacjach metodycznych poświęconych kształceniu i wychowywaniu uczniów zdolnych, ambitnych, utalentowanych podkreśla się niebagatelną rolę nauczyciela w obu tych procesach. Praca z geniuszami
dostarcza niewątpliwie satysfakcji intelektualnej, ale często nastręcza również trudności, których nauczyciele upatrują zarówno w imponującej wiedzy ogólnej swych wybitnych podopiecznych, jak i charakterystycznej dla nich dociekliwości badawczej. „Dlatego też – jak twierdzi Mirosława Partyka – niejeden nauczyciel może czuć się zagrożony mając świadomość, że nie na wszystkie pytania ucznia potrafi od razu odpowiedzieć. W niektórych środowiskach taka niewiedza może ujemnie wpłynąć na autorytet nauczyciela.” A jeśli dodać do tego jeszcze fakt, że uczniowie zdolni zmuszają swych pedagogów do ustawicznego samokształcenia, opieka nad nimi z jednej strony może przerażać nauczycieli, zwłaszcza młodych, z drugiej jednak mobilizować do poszukiwania nowoczesnych rozwiązań warsztatowych, głównie w zakresie form pracy.
Pedagodzy powinni stale pamiętać o tym, że uczniowie zdolni wymagają specjalnej opieki. To nieprawda, że genialni uczniowie sami sobie poradzą. „Nieodpowiednia organizacja procesu nauczania – jak twierdzi Joanna Sosnowska – często prowadzi do tego, że uczniowie zdolni mają niechętny stosunek do szkoły i czasami słabe, w porównaniu z możliwościami, wyniki.” Odpowiedzialność ciążąca na pedagogach – inspiratorach i autorytetach wybitnych jednostek – przejawia się zwłaszcza w trzech powiązanych ze sobą obszarach: kwalifikacji zawodowych, postaw wobec zdolnych podopiecznych, dbałości o rozwój intelektualny uczniów (z uwzględnieniem prawideł efektywnego nauczania, a także konieczności różnicowania treści kształcenia).

(...)

Magdalena Marzec

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Psychologia w Szkole

Wróć do czytelni