Psychologia w Szkole | 08 sierpień 2008
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Psychologia w Szkole. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Jeżeli nie otrzymujemy informacji zwrotnych dotyczących naszych działań, jeśli nie wiemy, jak inni oceniają nasze zachowanie, to popełniamy więcej błędów albo – w najlepszym razie – wykonujemy zadania na dotychczasowym poziomie, ciągle popełniając te same błędy. Nigdy jednak nie polepszymy działania.
Informacje zwrotne to nic nowego w pracy nauczyciela. Samo pojęcie też jest znane, zwłaszcza w kontekście nowych metod edukacyjnych. Udzielanie informacji zwrotnych to jeden z elementów systemu oceniania kształtującego. Nauczyciel może je stosować nie tylko w ocenie postępów ucznia w nauce, ale również w działaniach wychowawczych i aktywizujących metodach nauczania. Przypomnijmy najpierw, że informacja zwrotna (nazywana z języka angielskiego feedbackiem) to reakcja osoby na to, co ktoś zrobił,
powiedział lub jak się zaprezentował. W komunikacji społecznej wprowadza się rozróżnienie na informacje zwrotne pozytywne i negatywne, a podział ten odnosi się do efektów, jakie te informacje mają
wywrzeć na zachowanie (wypowiedź, wygląd, mimikę) podmiotu.
Informacje pozytywne to komentarze aprobujące, wzmacniające, sygnalizujące, że dane zachowanie może być kontynuowane, bo jest właściwe, np.: „świetnie, o to chodzi”, „napisałeś bardzo interesującą
pracę”, „bardzo ładnie zachowałeś się w stosunku do tej starszej pani”, „dostałeś ocenę bardzo dobrą”.
Informacje negatywne wskazują z kolei, że to, co robi podmiot jest – z punktu widzenia komentatora – nieprawidłowe i należy to zmienić, poprawić: „podałeś za mało przykładów”, „spóźniłeś się na lekcję”, „nie podoba mi się, że nie patrzysz na mnie, kiedy do mnie mówisz”. Jak widać, podział na informacje zwrotne pozytywne i negatywne nie wynika z tego, jakie emocje mogą powstać u odbiorcy (tzn. z niektórych informacji może być zadowolony, a z innych zupełnie przeciwnie). Informacje pozytywne mają na celu sygnalizowanie, że człowiek podąża w dobrym kierunku, a negatywne, że robi coś niewłaściwie.
(...)
Olga Bąk, Anna Oleszkowicz
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Psychologia w Szkole