Czytelnia Kiosk24.pl

Animacje do zajęć z fizyki (i nie tylko) To może zrobić każdy! (4/2008)

Fizyka w Szkole | 26 sierpień 2008


Fizyka w Szkole

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Fizyka w Szkole. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Jeżeli rysunek jest wart tysiąca słów, to ruchomy rysunek jest czymś znacznie więcej – to już nowa jakość. Poruszający się obrazek ma magiczną siłę przyciągania wzroku nawet tej osoby, która deklaruje zupełny brak zainteresowania jego treścią. Medioznawcy nazywają to zjawisko zawłaszczaniem uwagi przez ruch.
Animacja, jaką zamierzamy stworzyć jest uwarunkowana przez temat, który zamierzamy zaprezentować oraz naszą wyobraźnią. Nie ma, zatem takiego jednego programu, który spełniałby wszystkie role, jakich oczekujemy. Potrzebujemy różnych programów do tworzenia serii rysunków, dołączenia tych rysunków w animacje, języków programowania dających pliki z kolumnami współrzędnych xyz, programów do zapisu i obróbki ujęć wideo a także do przechwytywania ruchu z ekranu monitora. Poszczególne programy stwarzające takie możliwości są proste i niewielkie – naszym zadaniem nie jest tworzenie gier 3D. Animacje w stylu i przygrafice typowej dla gier stanowiły by zabawę dla audytorium, ale klarowność wykładu byłaby w nich upośledzona. Nasza animacja powinna być raczej ruchomym schematem obrazującym to, co dzieje się w prezentowanym zjawisku wraz z upływem czasu. Nadrzędnym kryterium, które będzie określało styl naszej prezentacji, jest spełnienie dydaktycznej zasady poglądowości wykładu. Programy, jakich tutaj będziemy używali są albo prawie darmowe, „gazetowe”, czyli w cenie czasopisma, do którego zostały dołączone lub darmowe, które mogą zostać ściągnięte z Internetu.

(...)

Antoni Adamczyk

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Fizyka w Szkole

Wróć do czytelni