Geografia w Szkole | 26 sierpień 2008
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Geografia w Szkole. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Wiedza geograficzna dotycząca własnego miasta, a także orientowanie się w przestrzeni miejskiej są ważnymi elementami edukacyjnych treści miejskich geograficznych ścieżek dydaktycznych. Takich ścieżek jest jednak niewiele, a jeszcze mniej z nich zostało przedstawionych w formie publikacji. Kilka opracowań dotyczących ścieżek można znaleźć w różnych numerach „Geografii w Szkole”.
Większość uczniów w Polsce uczęszcza do szkół miejskich. Duża część z nich także mieszka w miastach. W tej scenerii wzrastają, uczą się, pracują, odpoczywają. Jednakże nasza młodzież słabo zazwyczaj zna swoje rodzinne miasto.
Znajomość własnego miasta przez uczniów
Jak wygląda sytuacja pod tym względem w naszym kraju, możemy się przekonać pytając młodzież szkolną o drogę do powszechnie znanej w jej mieście ulicy lub do ważnego z różnych względów obiektu. Takie „eksperymenty” przeprowadzałam nie jednokrotnie w rozmaitych miastach Polski, a ostatnio w Tczewie. Stojąc na tczewskim rynku pytałam licealistów, gdzie znajduje się kamienica, w której urodził się Johann Reinhold Forster (1729–1798), znany geograf i przyrodnik, uczestnik drugiej wyprawy Jamesa Cooka dookoła świata). Należy dodać, że kamienica ta znajdowała się tuż za ich plecami. Niestety, niewielu uczniów potrafiło pokazać mi ten dom. W Krakowie na bulwarach nad Wisłą sprawdzałam wśród uczniów idących tą drogą do szkoły ich znajomość biegnącego tamtędy szlaku nadwiślańskiego (opisanego zresztą na tablicach umieszczonych wzdłuż bulwarów i na mostach).
Byłam swego czasu na wyspie Korèula w Chorwacji i pytałam tam kilkunastu młodych ludzi o dom, w którym urodził się Marco Polo. Wprawdzie jeden z nich wykręcił się od odpowiedzi, ale reszta bezbłędnie pokazała drogę.
(...)
Joanna Angiel
Artykuł w całości znajduje się w plikach PDF w dziale Pliko do pobrania w ofercie tytułu Geografia w Szkole