Czytelnia Kiosk24.pl

Matura 2008 - cieniu błędu? (numer 7/2008)

Matematyka | 05 wrzesień 2008


Matematyka

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Matematyka. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Coroczne spostrzeżenia i refleksje egzaminatorów maturalnych.

Tegorocznej maturze z matematyki towarzyszyła burza medialna związana z błędnie sformułowanym zadaniem w arkuszu rozszerzonym oraz dwuznacznym wyjaśnieniem tej sytuacji, udzielonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. To zamieszanie odwróciło uwagę od matury z matematyki jako całości. Jaka była w tym roku?
Tradycyjnie już matura przebiegała według nieco innych procedur niż dotychczasowe – w tym roku amnestię zastąpiono sierpniową poprawką. Istotne znaczenie dla uczniów miał też bezprecedensowy fakt, że w związku z ubiegłorocznymi zmianami w podstawie programowej z matematyki CKE wyraźnie wskazała, jakich zagadnień w arkuszach maturalnych nie będzie.
Pomimo wspomnianego zamieszania, w ocenie wielu nauczycieli matematyki zestawy maturalne były, poza wspomnianym błędem i drobnymi usterkami, dobrze przygotowane. Zadania miały zróżnicowany poziom trudnoœści, obejmowały swoim zakresem różnorodne zagadnienia i umiejętności matematyczne. W stosunku do lat ubiegłych poziom trudności został obniżony, pomimo to żadne z zadań nie okazało się dla uczniów banalne.
Warto zauważyć też zmianę w organizacji arkuszy. W przeciwieństwie do lat ubiegłych, za żadne zadanie nie można było uzyskać więcej niż 5 punktów, natomiast zwiększono liczbę zadań do dwunastu. O ile w przypadku matury rozszerzonej nie była to duża różnica, to „przeciętnemu” uczniowi, rozwiązującemu zadania na poziomie podstawowym, 120 minut nie wystarcza na dłuższą chwilę zastanowienia, dotyczącą analizy zadania oraz wyboru metody rozwiązania, nie mówiąc już o czasie, który powinien mieć na sprawdzenie poprawności wykonanych obliczeń. Może należałoby wydłużyć egzamin na poziomie podstawowym do 150 minut?
Po tym wstępie przechodzimy do corocznego opisu najczęściej powtarzających się uczniowskich błędów (niektóre z sugestiami dydaktycznymi). Niestety, bardzo niewiele różnią się one od zeszłorocznych. Czy za rok będzie lepiej?

(...)

Monika Bolanowska,
Jan Kraszewski,
Janusz Nowak,
Iwona Wendt


Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Matematyka

Wróć do czytelni