Czytelnia Kiosk24.pl

Czy mnie się to opłaca? (numer 8/2008)

Wychowanie w Przedszkolu (temp) | 09 wrzesień 2008


Wychowanie w Przedszkolu (temp)

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie w Przedszkolu (temp). Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

To jedno z pierwszych pytań, jakie zadają nam osoby rozważające przekształcenie przedszkola publicznego w niepubliczne. Odpowiedź na nie siłą rzeczy musi być wieloaspektowa, gdyż decydujący się na porzucenie bezpiecznej pracy „na państwowym” i podjęcie wyzwania prowadzenia placówki niepublicznej ponoszą różnorodne koszty. Nie można jednak zapominać, że doznają też wielorakich korzyści. Odpowiedź na pytanie postawione w tytule wymaga więc wyważenia i jednych, i drugich.
Koszty i korzyści mogą być rozmaite, np. zdrowotne, społeczne, rodzinne czy finansowe. Tabela 1. szerzej rozwija to zagadnienie.
Koszty i korzyści finansowe jest najłatwiej wyliczyć, inne wymagają osobistych szacunków.
Dlatego poszukiwanie odpowiedzi na pytanie postawione w tytule ukierunkowujemy najpierw na opracowanie projektu planu finansowego na pierwszy rok szkolny funkcjonowania przedszkola niepublicznego.
Poniżej podajemy przykładowy projekt planu finansowego przedszkola niepublicznego, zakładając, że w placówce są:
– 4 grupy wiekowe po 25 dzieci, przy czym łączna liczba dzieci zapisanych wynosi 100, a szacunkowa uczęszczających na zajęcia 80, w tym w miesiącach wakacyjnych – 20.
– 5 nauczycieli, w tym 1 dyplomowany, 1 mianowany, 1 kontraktowy i 2 stażystów.
– 1 intendentna 1/2 etatu,
– 3 woźne oddziałowe,
– 1 pomoc wychowawcza,
– 2 pracowników kuchni (kucharka i pomoc kuchenna),
– 1 konserwator-dozorca na ½ etatu,
– 2 specjalistów realizujących zajęcia dodatkowe dla dzieci (rehabilitant do gimnastyki korekcyjnej, filolog do nauki języka obcego) zatrudnionych na umowę zlecenie,
– 1 logopeda -psycholog udzielający wsparcia dzieciom i rodzicom zatrudniony na umowę zlecenie.
Ponad to, przyjmujemy, że przedszkole:
– będzie prowadzone w budynku wraz z ogrodem udostępnionym przez gminę,
– czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 18.00.
– w pierwszym roku działalności nie dokona się zakupów wyposażenia i sprzętu, ponieważ przekazany w użytkowanie przez gminę jest wystarczający i w dobrym stanie,
– potencjalnymi klientami zostaną osoby o zróżnicowanym poziomie wykształcenia, pracujące zawodowo w różnych porach dnia, często kobiety, których mężowie wyjechali za granicę „za chlebem”, oczekujące dostosowania godzin pracy przedszkola do ich potrzeb, mniej natomiast nalegające na rozbudowaną ofertę zajęć dodatkowych.
Szczegółowe wyliczenia podano w tabeli 2. Należy jednak pamiętać, że każda modyfikacja podanych wyżej założeń wyjściowych wpływa na ich zmianę. Z tego względu układ tabel 2–4 i zawarte w nich treści są jedynie wskazaniem sposobu dokonania obliczeń, a nie „gotowcem”, na którym można opierać proces decyzyjny.

(...)

Danuta Elsner,
Mirela Nawrot


Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie w Przedszkolu

Wróć do czytelni