Czytelnia Kiosk24.pl

Chemia sądowa (numer 5/2008)

Chemia w Szkole | 07 październik 2008


Chemia w Szkole

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Chemia w Szkole. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

W artykule przedstawiono doświadczenia nawiązujące tematycznie do problematyki chemii sądowej [1,2], które można wykonywać na lekcjach chemii w liceum, na zajęciach kółka chemicznego lub na pokazach organizowanych w ramach, np. Dni Otwartych Drzwi danej szkoły. Doświadczenia te zostały opracowane w ramach między narodowego programu Socrates -Comenius CITIES, sprawdzone na  warsztatach z nauczycielami w Zakładzie Dydaktyki Chemii Uniwersytetu we Frankfurcie nad Menem oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. Choć z pozoru mogą wydawać się trudne, skomplikowane i kosztowne, w rzeczywistości, zdaniem nauczycieli (także tych z Polski), większość z tych doświadczeń można wykonać w przeciętnie wyposażonej szkolnej pracowni chemicznej przy odpowiednim zaangażowaniu nauczyciela. Wiele z wymaganych przyrządów można kupić w sklepach papierniczych (np. pisak i latareczkę UV do znakowania mienia – za ok. 8 zł, pędzle, klej cyjanoakrylowy – 3 zł), kosmetycznych lub gospodarstwa domowego (rozpylacze – od 6 do 12 zł). Stosowane od czynniki mają zróżnicowane ceny: od 3 zł za 2 kg gipsu budowlanego po najdroższy luminol (200 zł za 5 g). W tym drugim przypadku warto wziąć pod uwagę, że: z jednej strony roztwory luminolu stosowane go do tych doświadczeń są bardzo rozcieńczone, a z drugiej strony luminol może służyć do wielu fascynujących eksperymentów szczególnie dobrze prezentujących się przy wyjątkowych okazjach, np. spotkaniach z ciekawą chemią.  Czasy wykonywania poszczególnych doświadczeń rów nież znacz nie się różnią. Niektóre z doświadczeń (przy zastosowaniu roztworów przygotowanych wcześniej przez nauczyciela) uczeń może wykonać w kilka minut, inne (np. twardnienie gipsu, wykrywanie zatartych numerów identyfikacyjnych) wymagają 0,5–1 godziny. Większość z poniżej opisanych doświadczeń wykorzystuje reakcje i procesy dobrze znane uczniom, obowiązkowe w każdym programie nauczania (polimeryzacja, reakcja skrobi z jodem, sublimacja jodu, reakcje redoks pomiędzy metalami itd.). Jednak ich zastosowanie w kontekście nauk sądowych pozwala na zwiększenie zainteresowania chemią i wzrost motywacji do nauki.

(...)

Hans Joachim Bader
Martin Rothweil
Iwona Maciejowska
Renata Wietecha -Posłuszny

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Chemia w Szkole

Wróć do czytelni