Czytelnia Kiosk24.pl

Ku historii prywatnej - O przydatności prywatnych świadectw przeszłości na lekcjach historii (numer 5/2008)

Wiadomości Historyczne z WOS | 07 październik 2008


Wiadomości Historyczne z WOS

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wiadomości Historyczne z WOS. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

Jednym z istotnych celów edukacji historycznej jest świadome poszukiwanie przez ucznia własnych korzeni historycznych oraz aktywne zainteresowanie przeszłością swojej rodziny. W jaki sposób pogodzić ten ważny cel edukacyjny z prawem ucznia do prywatności?

Historia rodziny w szkolnej edukacji historycznej
Nowe cele edukacji humanistycznej zostały zarysowane już na początku XX wieku a zakładały one spojrzenie na ucznia jako osobę oraz potraktowanie szkoły jako znaczącej części życia ucznia i jego prawdziwego świata. Ta koncepcja edukacji, będąca z gruntu nowym myśleniem o stylu nauczania okazała się wówczas przedwczesna. Jednak u progu wieku XXI dotarliśmy do punktu, w którym oczywiste stało się przekonanie, że celem działań edukacyjnych powinien być pełny rozwój osobowości ucznia a po za tym przygotowanie go do funkcjonowania w życiu społecznym. Szczególna rola w realizacji tego zadania przypada edukacji historycznej, gdyż ukazuje ona świat wartości, uczy poszukiwania motywacji do podejmowania działań w wymiarze prywatnym i publicznym.
Aby jednak historia przemówiła do uczniów i stała się pomocna w zadaniu budowania własnej tożsamości niezbędna była zmiana w podejściu do treści nauczania. Przez wiele lat zgłaszany był postulat, aby w szkolnej edukacji historycznej uwzględniać szerszy niż tylko polityczny wymiar dziejów. Oczekiwania te w znacznym stopniu uwzględnione zostały w 1999 roku w Podstawie programowej kształcenia ogólnego. Po raz pierwszy historia szkolna potraktowana została jako dziedzina wiedzy o kulturze w szerokim jej rozumieniu. Stworzone zostały potencjalne możliwości, by historia uzyskała obok innych także wymiar indywidualny, a przedmiotem edukacji historycznej stały się problemy istotne dla ucznia i jego aktualnej sytuacji życiowej. Obszarem szczególnego zainteresowania stała się historia rodziny.

(...)

Violetta Julkowska

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wiadomości Historyczne

Wróć do czytelni