Matematyka | 07 październik 2008
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Matematyka. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Zadania o wieku, jakie ostatnio ukazują się w Matematyce, pojawiają się często na różnych konkursach, ale sprawiają ich uczestnikom niemałe kłopoty. Dlaczego?
W starym zbiorze zadań konkursowych dla szkół podstawowych znalazło się następujące zadanie, bardzo podobne do jednego z zadań o wieku, zamieszczonego w Matematyce nr 8/2007:
Dziadek i babcia mają razem 147 lat. Dziadek ma dwa razy tyle, ile babcia miała wtedy, kiedy on miał tyle, ile ona ma teraz. Po ile mają oni lat?
Zadanie to przedstawiono 188 uczniom ostatnich klas liceum o profilu matematycznym. Zaledwie 36 osób, czyli 19%, rozwiązało je. Czyżby rozwiązanie wymagało znajomości jakich szczególnych metod? Wcale nie. Zadanie jest adresowane do młodszych uczniów, a wystarczającym narzędziem do jego rozwiązania jest układ równań liniowych, a więc to nie w zaawansowaniu metody matematycznej leży przyczyna trudności. Ich wyjaśnienie to złożoność procesu mylenia, który prowadzi do zapisania równań. Tego typu problemy sygnalizują uczniowie przy rozwiązywaniu zadań z treścią, niezależnie od typu szkoły i poziomu kształcenia.
Przedstawię próbę wyjaśnienia przyczyn wspomnianych trudności, które moim zdaniem wiążą się ze specyficzną strukturą tych zadań oraz niewłaściwymi metodami ich analizowania. Moja analiza problemu
opiera się na znanym w psycholingwistyce mechanizmie integracji pojęciowej, znanym także jako wymieszanie.
(...)
Waldemar Białach
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Matematyka