Wychowanie w Przedszkolu (temp) | 07 październik 2008
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie w Przedszkolu (temp). Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Nauki o wychowaniu zalecają zgodnie, by łączyć miłość rodzicielską z postępowaniem rozumnym, cierpliwym i konsekwentnym.
Pierwsze lata życia dziecka są bardzo ważne dla jego rozwoju. Prawidłowe kierowanie dzieckiem pozwala na stymulację rozwoju, zapobieganie jego nieprawidłowościom i dysharmonii, a przede wszystkim daje podstawy do kształtowania jego osobowości. W tym czasie dziecko zdobywa podstawowe umiejętności komunikowania się ze światem, poznawania i wyrażania siebie oraz otaczającej go rzeczywistości.
Wychowanie dziecka jest sztuką, z czego nie wszyscy zdają sobie sprawę. Wielu rodziców stosuje różne metody wychowania, nie poddając ich głębszej analizie i ocenie ich skuteczności. Wśród wielu metod oddziaływania wychowawczego ważną rolę w uczeniu dziecka postępowania zgodnego z oczekiwaniami rodziców i wychowawców – obok osobistego przykładu – spełniają nagroda i kara.
Nagrodą jest wszystko to, co sprawia dziecku przyjemność, budzi zadowolenie, przywołuje miłe skojarzenia. Nagrody stanowią bodźce pozytywne i wzmacniają właściwe zachowania dziecka. Ze względu na skuteczność, działania nagradzające powinny występować bezpośrednio po właściwej reakcji lub zachowaniu się dziecka oraz być połączone z odpowiednim wyjaśnieniem, co w tym zachowaniu wzbudziło uznanie wychowawcy. Takie pozytywne wyróżnienie spełnia wiele funkcji:
- wzmacnia w dziecku wiarę we własne wartości,
- realizuje potrzebę uznania i sukcesu,
- zachęca do podejmowania co raz trudniejszych zadań,
- dostarcza dodatnich uczuć: radości i dobrego samopoczucia,
- wzmacnia więzi uczuciowe z osobami nagradzającymi,
- działa dodatnio na tych, którzy są świadkami nagradzania.
(...)
Renata Kostkiewicz
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie w Przedszkolu