Język Niemiecki | 03 grudzień 2008
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Język Niemiecki. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
... czyli o technice pracy, która pomoże uczniom w poszerzeniu słownictwa.
Obserwując praktykę szkolną, nie sposób nie zauważyć, że dość częstym, prawie tradycyjnym sposobem pracy nad słownictwem jest uczenie się go na pamięć. Najczęściej na lekcji uczniom rozdaje się teksty, w których przy okazji ich pierwszego czytania podkreślają nowe, nieznane im jednostki leksykalne, których znaczenie jest następnie wyjaśniane na różne sposoby. W zasadzie jest to dobra metoda pracy, gdyż uczniowie poznają nowe słowa osadzone w kontekście. Czasami uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słownikach, co przygotowuje do samodzielnej pracy nad rozwijaniem ich kompetencji językowej w przyszłości. Im uczniowie bardziej zaawansowani, tym więcej oczekuje się od nich samodzielności przy pracy nad słownictwem. Często jest to związane z brakiem czasu na lekcji, na której nauczyciel koncentruje się na gramatyce lub na pracy z tekstami. Czasami jest to także wynik braku dobrych pomysłów na to, jak tę pracę urozmaicić, a przez to uatrakcyjnić i uczynić może też lżejszą.
Gdy mamy do czynienia z uczniami bardziej zaawansowanymi i bardziej biegłymi językowo, należałoby zacząć stosować inne "metody" pracy, niż tylko te wspomniane wyżej. Jedną z nich może być technika "Wortschatznetze", która polega na tkaniu ze słów swoistej sieci skojarzeń.
"Wortschatznetze" (sieci słów) to struktury, które odzwierciedlają różnego rodzaju połączenia między jednostkami leksykalnymi. Doskonale nadają się zatem do tego, żeby uzmysłowić uczniom, że słownictwo zgromadzone w ich pamięci nie ma struktury linearnej, że słowa połączone są ze sobą na różne sposoby, oraz że im więcej tych połączeń, tym lepiej działa ich pamięć.
(...)
Wiebke Strank, Sebastian Chudak
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Język Niemiecki