Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne | 04 czerwiec 2009
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie - na przykładzie zajęć z akrobatyki sportowej - jednego ze sposobów zwiększenia spontanicznej aktywności ruchowej dziewcząt, będących w okresie pokwitania.
Pomysł napisania artykułu zrodził się z inspiracji myślą twórcy szkoły dla życia i przez życie - Owidiusza Decrol’ego, który twierdził, iż „spontaniczna aktywność dziecka w jego naturalnym środowisku stanowi najbardziej dynamiczny czynnik w jego przygotowaniu do życia i do uczenia się". Powyższe założenie szkoły alternatywnej Decrol’ego można przenieść na grunt współczesnej lekcji wychowania fizycznego poprzez zwiększone wykorzystanie metod kreatywnych. Metody te zaliczane są do nowoczesnych trendów pedagogiki, choć w praktyce szkolnej traktowane są nieco „po macoszemu” i rzadko są wykorzystywane w nauczaniu.
W światowym szkolnictwie trend szkół alternatywnych powstał już kilkadziesiąt lat temu - na początku XX wieku. Istniejące typy szkół eksperymentalnych i autorskie programy w nich realizowane znacznie różniły się między sobą. Jednakże prawie we wszystkich dominowało uczenie twórcze, często uczniowie samodzielnie dochodzili do prawdy i wiedzy. W procesie nauczania miało miejsce duże zaangażowanie nie tylko dyrekcji szkoły i nauczycieli, ale także dzieci i młodzieży oraz ich rodziców.
(...)
Marzena Kurzak
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne