Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne | 04 czerwiec 2009
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Zetknięcie z fizyczną rzeczywistością możliwe jest tylko wtedy, kiedy zmysły dziecka uzupełniają się i zaczynają tworzyć całość. Wychodząc od najbardziej elementarnych doświadczeń siły ciężkości - słuch, wzrok, dotyk, węch i smak są pierwszymi krokami, przy pomocy których dziecko otwiera sobie nowe przestrzenie, poznaje swoje otoczenie. Rozwój dziecka określany jest przez ustawiczne współgranie ze sobą elementów zmysłów i działania.
Dziecko doświadcza przyrody w takiej mierze, w jakiej jego ciało wystawione jest na wpływ natury - odnosi się to przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym. Im mniej przeszkadzamy im w realizowaniu ich naturalnej potrzeby ruchu, a także im bardziej różnorodne bodźce do nich docierają - tym dziecko rozwija się lepiej. Podstawową i dominującą formą działalności dziecka oraz przejawem jego aktywności a zarazem pasji działania jest zabawa, w jej różnych odmianach. Obok nauki i pracy jest ona nieodłącznym elementem życia każdego człowieka. Praktyka pokazuje, iż zajęcia z elementami survivalu cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży. Chętnie uczestniczą oni w zajęciach o charakterze zadaniowym z elementami rywalizacji, które organizowane są w miejscach innych niż się to powszechnie przyjęło (np. las, łąka, park). Im ciekawsza fabuła zadania tym większe zaangażowanie uczestników, im bardziej wymagający scenariusz tym większa integracja grupy. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie wybranych gier i zabaw terenowych, które mają „zaszczepić w uczestnikach bakcyla surwiwalu”.
(...)
Filip Korpak, Joanna Baj-Korpak
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne