Wychowanie w Przedszkolu (temp) | 24 czerwiec 2009
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie w Przedszkolu (temp). Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Priorytetem edukacyjnym na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej powinno być kształtowanie szeroko pojętej kompetencji komunikacyjnej, wspomaganie dzieci w mówieniu, języku i potrzebie komunikowania się. Tę ważną z jednostkowego i społecznego punktu widzenia umiejętność dostrzegł i docenił rząd Wielkiej Brytanii, co znalazło odzwierciedlenie w Narodowej Strategii Wczesnoszkolnej na lata 2008-2012 (The Inclusion Development Programme), w której wyrażono zaniepokojenie wyraźnie rosnącą niekompetencją we wzajemnym komunikowaniu się dzieci i młodzieży. W Introduction do dokumentu mocno akcentuje się zależność niepowodzeń w porozumiewaniu się, z narastającą falą nowych emigrantów przybywających na brytyjskie wyspy (kwestia ta dotyczy również dzieci polskich emigrantów). Autorzy Strategii podkreślają, jak ważne jest efektywne porozumiewanie się w kontekście społeczeństwa wielokulturowego, wielonarodowościowego i różnowyznaniowego, zaś niski poziom tej umiejętności powoduje intelektualne zubożenie jednostki, prowadzi do wykluczenia społecznego, a w konsekwencji do narastania zachowań aspołecznych.
Wspólna zabawa wielonarodowościowych przedszkolaków nie jest jeszcze polską tradycją, choć wydaje się, że taka sytuacja to całkiem niedaleka przyszłość.
Przedszkolna i szkolna codzienność obfituje w różnorodność komunikacji, co jest dużym wyzwaniem i nie lada problemem dla dzieci, dla których język kraju, w którym przebywają (czasami tylko czasowo) nie jest pierwszym, rodzimym językiem. Niezaprzeczalnym jest fakt, iż wielu Europejczyków (także coraz więcej Polaków) żyje w rodzinach i społecznościach dwu- lub wielojęzycznych. Oznacza, że wykazują się oni silną potrzebą znajomości języka obcego.
Dzieci z takich rodzin, ale także ich rodzice potrzebują więc szczególnego wsparcia, by stać się osobami dwujęzycznymi i by normalnie funkcjonować w nowym - z wyboru lub z konieczności - środowisku społecznym, by realizować się zawodowo i publicznie, by po prostu odnaleźć się w nowej sytuacji.
(...)
Grażyna Rura
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie w Przedszkolu