Wychowanie w Przedszkolu (temp) | 25 czerwiec 2009
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie w Przedszkolu (temp). Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Pracuję w dużym 11-oddziałowym przedszkolu. Od wielu lat w naszej placówce organizujemy zajęcia koleżeńskie, dzielimy się doświadczeniami, ciekawymi pomysłami. Na tych zajęciach staramy się pokazać coś twórczego, co mogłoby stać się inspiracją dla naszych koleżanek.
Metodą ułatwiającą rozwijanie różnych umiejętności naszych przedszkolaków jest system orffowski. Daje on możliwość połączenia form wychowania muzycznego z innymi treściami nauczania, np. z edukacją ruchową, zdrowotną, nauką języka, z edukacją artystyczną, przyrodniczą, historyczną.
Carl Orff (1895-1986) był kompozytorem i pedagogiem niemieckim. U podstaw jego systemu leżą założenia ogólnowychowawcze. Jest to wykorzystanie muzyki i aktywności muzycznej do celów wychowawczych, a także po to, by przygotować dziecko do umiejętności zrozumienia dzieł sztuki nie tylko muzycznej, ale również twórczości plastycznej czy literackiej.
Koncepcja Orffa łączy tworzenie, odtwarzanie i słuchanie muzyki. Opiera się na trzech zasadach:
- kształcenie przez zabawę,
- rozwijanie muzykalności dzieci,
- integracja muzyki, słowa i ruchu.
Najważniejsze działania w systemie Orffa to: gra na instrumentach, ruch przy muzyce, tworzenie muzyki oraz jej aktywny odbiór.
Gra na instrumentach - kontakt z instrumentami dzieci mają od samego początku. Są to instrumenty perkusyjne i przedmioty użytku codziennego. Repertuar do grania jest tak dobrany, aby nie znużyć i nie zniechęcić dzieci.
Ruch przy muzyce - nie ma do końca ustalonych reguł. Najczęściej jest improwizowany, oddający charakter muzyki. Początkowo wykorzystuje się proste elementy ruchu: chód, podskoki, bieg, czworakowanie, aby potem przybrał on formę improwizowaną, a na końcu kreatywną.
Tworzenie muzyki - najczęściej (grupy młodsze) przybiera formę improwizacji instrumentalnej, ruchowej i wokalno-instrumentalnej. Następne etapy tworzenia muzyki to improwizacja kierowana, gdzie prowadzący może narzucić pewne zasady, np. dobór instrumentów, grany rytm.
Aktywne słuchanie muzyki - odbywa się podczas wspólnej improwizacji ruchowej, wspólnego odtwarzania muzyki, gry na instrumentach. Dzieci wtedy mają okazję przysłuchiwać się dźwiękom, dostrzegać barwę instrumentów oraz rozwijać wrażliwość na ich współbrzmienie. Daje to możliwość percepcji muzyki i jej rozumienia.
Uroki wiosny
Scenariusz zajęć z zastosowaniem pedagogiki muzycznej C. Orffa. Grupa wiekowa - 5-latki.
(..)
Edyta Laskowska
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie w Przedszkolu