Wychowanie w Przedszkolu (temp) | 25 czerwiec 2009
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wychowanie w Przedszkolu (temp). Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
W wielu przedszkolach prowadzone są zajęcia z języka angielskiego. Przybierają one różne formy. Jedne przedszkola oferują dwie, trzy godziny zajęć w tygodniu, w innych w języku angielskim prowadzone są wszystkie zajęcia. Uczenie języka na tym poziomie wymaga od nauczyciela specjalnego przygotowania pedagogicznego, językowego i metodycznego oraz znajomości psychologii rozwojowej dziecka. Nauczyciel przedszkola powinien zdawać sobie sprawę, że dzieci w tym wieku szybko się uczą i bardzo szybko zapominają, a ucząc się wykorzystują wszystkie zmysły, koncentrują się tylko na krótki czas, jednak mają wiele naturalnej ciekawości i łatwość komunikacji.
Metody pracy z najmłodszymi dziećmi muszą być inne niż te, które wykorzystuje się w pracy z młodzieżą i dorosłymi. Uczenie się dzieci w wieku przedszkolnym języka obcego można określić jednym słowem: zabawa. Każdy nauczyciel pracujący w przedszkolu wie, że dzieci chętnie się uczą, ale przede wszystkim chcą się bawić, skakać, tańczyć, śpiewać, ruszać się. Dzięki grom i zabawom, rozwija się spostrzegawczość i wyobraźnia, dzieci ćwiczą pamięć i umiejętność skupiania uwagi. Dobrze dobrane gry mogą pomagać w wyrównywaniu różnych trudności w orientacji przestrzennej, pomóc w zmniejszeniu nadmiernej ruchliwości, usunąć zbytnią nieśmiałość lub zahamowania dziecka w kontaktach z rówieśnikami.
Doskonałą pomocą w nauczaniu języka są piosenki, wierszyki i wyliczanki, które ćwiczą pamięć, wymowę. Podczas śpiewania piosenek dzieci zapamiętują całe zwroty. Zapamiętywaniu nowych słów sprzyja melodia, rym i ruch. Odpowiednio dobrane teksty pozwalają nauczycielowi na wprowadzanie nowego słownictwa. Uważamy, że piosenki, gry i zabawy wpływają na dobrą atmosferę w grupie, integrują zespół, pozwalają nieśmiałym dzieciom na większe zaangażowanie, eliminują sytuacje stresowe. Zabawy i piosenki są nie tylko atrakcją zajęć, ale także sprzyjają odpoczynkowi i odprężeniu, potrzebnym z uwagi na krótki okres koncentracji małych dzieci. Propozycje ciekawych piosenek i zabaw przy muzyce można znaleźć w wielu książkach dla nauczycieli, np. takich jak: Here’s Patch (1, 2), Hello Robby Rabbit (1, 2) wydawnictwa Macmillan lub Hippo and Friends wydawnictwa Cambridge oraz w książeczkach z cyklu I can sing Anny Wieczorek, wydanych przez PWN. Do książek dołączone są płyty CD z nagraniami piosenek oraz ich wersjami instrumentalnymi. Wybrane przez nas teksty piosenek i zabaw sprawdzają się w pracy z dziećmi i przynoszą pożądane efekty.
(...)
Barbara Czekańska, Izabela Lipińska
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wychowanie w Przedszkolu