Język Niemiecki | 25 czerwiec 2009
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Język Niemiecki. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
... czyli ciąg dalszy ćwiczeń przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego.
Co kraj to obyczaj - zwykło się mawiać podczas podróży, gdy zwiedza się i poznaje nowe kraje i ich kulturę. Czy wiemy zawsze jak się zachować, co i gdzie powiedzieć, jak zareagować w różnych sytuacjach? Miniony rok 2008, z inicjatywy Komisji Europejskiej był nazwany Europejskim Rokiem Dialogu Międzykulturowego. W związku z tym w wielu państwach europejskich odbywały się spotkania, imprezy oraz konkursy mające na celu przybliżenie tematyki dialogu między kulturami. Co oznacza dokładnie komunikacja międzykulturowa? Według Maletzke do komunikacji międzykulturowej dochodzi wtedy, gdy rozmówcy należą do różnych kultur i zdają sobie z tego sprawę, że każdy z nich jest "inny".
Żyjemy obecnie w czasach ożywionych w wymiarze globalnym kontaktów między ludźmi. W związku z tym stale wzrasta potrzeba i umiejętność porozumiewania się ponad granicami kulturowymi. Nie wystarczy tylko jeden symboliczny rok, aby skutecznie budować mosty porozumienia między przedstawicielami rozmaitych kultur. To dopiero dobry wstęp. Tacy ludzie jak np. Jan Paweł II albo Gandhi byli i nadal są najlepszymi przykładami łączników między kulturami. Wielokrotnie dawali przykłady, jak należy prowadzić dialog.
Z punktu widzenia filozofii dialogu powodzenie w komunikacji zależy od tego, aby otworzyć się na drugiego człowieka, uznać jego autonomię, tak aby bycie dwojga było współbyciem. Dobre przykłady takiego współbycia obserwuje się w Niemczech, w szkołach, gdzie klasy składają się coraz częściej w większej mierze z dzieci imigrantów. Duże pole manewru mają niemieccy nauczyciele, opiekunowie takowych klas. Zostałam zaproszona raz na spotkanie - pogadankę w takiej klasie. Prowadziła je matka jednej z uczennic, pochodzenia tureckiego. Poprzez odpowiednio dobrane gry i zabawy oraz przykłady sytuacji starała się uświadomić dzieciom znaczenie wielokulturowości w klasie i w mieście, w którym żyją. Jak widać nauka dialogu międzykulturowego zaczyna się od małego i stanowi dzisiaj umiejętność, bez której trudno jest się odnaleźć w świecie.
Również polscy nauczyciele, a w szczególności nauczyciele języków obcych mają dużo do zrobienia w ramach swoich lekcji. To od nich w dużym stopniu zależy, jak uczniowie postrzegać będą kraj i kulturę języka, którego się uczą.
(...)
Agnieszka Woźniak
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Język Niemiecki