Sygnał - Magazyn Nauczyciela | 12 lipiec 2013
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Sygnał - Magazyn Nauczyciela. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Nauczyciel najczęściej jest sobie sterem, żeglarzem i okrętem, Zarówno gdy poświęca samotne godziny na przygotowanie zajęć, jak i wówczas, kiedy staje przed klasą, by poprowadzić lekcję. Kontakty między pedagogami są jednak bardzo ważne i warto o nie dbać.
Od tego, jak nauczyciele odnoszą się do siebie nawzajem i na ile potrafią z sobą współpracować, zależy w znacznym stopniu atmosfera w szkle i, co z a tym idzie, jakość ich pracy. Dlaczego tak się dzieje? Na to pytanie jest pewnie wiele odpowiedzi. Jednym z możliwych wyjaśnień tego paradoksu jest fakt, że nauczyciele, a w szczególności wychowawcy, pełnia w szkole funkcję gospodarzy. Są względnie stałym elementem środowiska, w które wchodzą młodzi ludzie, rozpoczynając naukę w danej placówce. Przypada im rola przekazicieli wartości i norm obowiązujących w społeczności. Uczniowie często mają tendencję do postrzegania grona nauczycieli przez pryzmat wzorów znanych im z ich świata. Uczący mogą się specjalnie nie lubić albo prawie nie znać, a i tak przez uczniów uznawani są za kolegów.
Generalnie, wchodząc w nowe środowisko, ludzie dopasowują się do norm, które w nim obowiązują. Wszyscy w jakiś stopniu przystosowujemy się do zastanej rzeczywistości. Jeżeli wśód nauczycieli w danym środowisku szkolnym panuje niechęć, dochodzi do nadmiernej rywalizacji, a relacje są trudne i napięte, uczniowie mogą traktować to jako informację o tym, co w tym miejscu jest przyjętym zachowaniem.
Poza tym nauczyciele odgrywają ważną rolę jako modele zachowań. Każdy z nich stanowi dla młodzieży jeden z pierwszych poznawanych przez nią wzorców akceptowanej społecznie dorosłej osoby. Można powiedzieć, że jest to taki wzór osobowy dobrze funkcjonującego dorosłego. Sposób, w jaki nauczyciel porozumiewa się z innymi równymi sobie osobami, stanowi dal młodzieży ważny przekaz na temat zasad panujących w grupie dorosłych w ogóle. Nie bez powodu mówi się, ze nauczeni jest najskuteczniejsze wówczas, kiedy obok wykładu pojawia się jeszcze przykład, najlepiej własny.