Życie Szkoły | 16 kwiecień 2014
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Życie Szkoły. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Proces objęcia sześciolatków obowiązkiem nauki w szkole bardzo rozciągnął się w czasie. Z pewnością wpłynęło na to wiele sygnałów wskazujących na niedostateczne przygotowanie szkół do pracy z uczniami sześcioletnimi. Dotyczyły one nie tylko warunków lokalowych, lecz także braku zmiany podejścia do pracy z młodszymi dziećmi. We wrześniu 2014 roku do klas I obok całego rocznika 2007 mają trafić maluchy z pierwszej połowy rocznika 2008. Będzie to w sumie około 550 tys. uczniów.
Sześciolatki i zalecenia MEN
Obecne działania MEN mają poprawić komfort nauki najmłodszych uczniów, zwłaszcza sześciolatków.
Przywiązuje się dużą wagę do miejsca, w którym maluchy będą się uczyć - sześciolatki mają mieć zapewniony kącik do zabawy oraz miejsce na podręczniki i przybory szkolne. W ankietach zamieszczonych na stronie ministerstwa, opisujących warunki w poszczególnych szkołach, można znaleźć wskazówki, jak powinny wyglądać sale, w których uczą się sześciolatki. Optymalne jest ustawienie ławek/stolików w grupy, półkole lub inny niż tradycyjny sposób, wydzielony kącik do zabawy, szafki z szufladami czy innymi miejscami dla każdego dziecka do przechowywania podręczników, zeszytów, efektów pracy dzieci, przyborów szkolnych. W ankietach dla rad rodziców i w ankiecie wypełnianej przez wizytatorów pada również pytanie o to, czy szkoła ma przygotowane miejsce do zabawy i wypoczynku (część rekreacyjna, boisko itp.).
Ponadto ministerstwo zajęło się stroną organizacyjną zajęć dydaktycznych dla sześciolatków, uwzględniając ich możliwości poznawcze, intelektualne, emocjonalne, percepcyjne i rozwój fizyczny. Stąd uelastycznienie czasu nauczania w klasach I-III, zdecydowane zalecenie odejścia od 45-minutowych lekcji, realizowane jeszcze nie we wszystkich szkołach. Ponadto od 1 września 2014 roku klasy I nie będą mogły liczyć więcej niż 25 uczniów. Powiadomiono o tym przedstawicieli samorządów terytorialnych na spotkaniu 13 lutego 2014 roku. Co więcej, uznano, że od 1 września 2014 roku sześciolatki mają prawo do nauki wśród dzieci w tym samym wieku. Za ważny uważa się duży szacunek dla indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Wiąże się z tym prawo do adaptacji w szkole tak długo, jak potrzebuje tego dziecko. Ponadto zaleca się zatrudnienie osób wspierających nauczycieli w opiece nad uczniami oraz rezygnację z wykazu wiadomości i umiejętności, jakie powinno posiadać dziecko kończące klasę I szkoły podstawowej.
(...)
Anna Kontkiewicz
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Życie Szkoły.