Czytelnia Kiosk24.pl

Pobawmy się w poznawanie liter (01/2014)

Życie Szkoły | 18 kwiecień 2014


Życie Szkoły

Zamów prenumeratę tego tytułu

* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Życie Szkoły. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.

By zainteresować dzieci w wieku 6 czy 7 lat literami, należy wykazać się dużą kreatywnością i znaleźć sposoby, by treści, które chcemy przekazać, były dla nich atrakcyjne i ciekawe. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym są bardzo ekspresyjne, chłoną nowości, ciągle chcą więcej i więcej. Aby zaspokoić ich potrzeby, należy wzbogacić tradycyjne sposoby edukacji niestandardowymi, pobudzającymi ciekawość metodami wprowadzającymi nowe litery.

Przedstawione propozycje mogą być wykorzystywane przez nauczycieli przy wprowadzaniu nowych liter i łączone ze znanymi już metodami. Mogą być wprowadzeniem do zajęć, po którym nauczyciel kontynuuje pracę z książką, a zabawy mogą stanowić podsumowanie i utrwalenie nowych wiadomości. Nauczyciel każdą proponowaną zabawę może dowolnie modyfikować.

A jak... arbuz
Nauczyciel prosi dzieci o zajęcie miejsc na dywanie (jeżeli w klasie nie ma dywanu, uczniowie mogą stanąć w kole lub zgromadzić się wokół ławki, tak aby wszyscy mieli dobry widok). Na środku dywanu nauczyciel stawia torbę z niespodzianką i zaczyna opowiadać: "Mam dzisiaj dla was niespodziankę, która znajduje się w tej torbie, ale zanim ją pokażę, chcę, abyście rozwiązali pewną zagadkę, która powie nam, jaką poznamy dzisiaj literkę. Oto zagadka: cóż to za litera, która jeden brzuszek ma, a obok niej laseczka wciąż trwa?" Dzieci odpowiadają. Następnie nauczyciel wyciąga z torby niespodziankę i mówi: "A jak..." Dzieci odpowiadają: "Arbuz!" Prowadzący kładzie arbuza na środku, przykłada do niego wyciętą wcześniej ze sztywnego papieru laseczkę i pyta uczniów: "Jaką literę wam to przypomina?" Dzieci odpowiadają (małą literę a), następnie nauczyciel pyta, czy znają jeszcze jakieś inne rzeczy, które swoim wyglądem przypominają literkę a małą lub wielką. Po dyskusji prowadzący kładzie arbuza na stole i kroi go na tyle części, ilu jest uczniów w klasie. Jednocześnie może pytać, ile dzieci jest w klasie, ile kawałków arbuza już ukroił, ile jeszcze powinien dokroić itp.

B jak... balon
Dzieci zajmują miejsce na dywanie. Nauczyciel rozpoczyna zabawę w głuchy telefon, mówiąc hasło zaczynające się na literę B. Kiedy zabawa się kończy i ostatni uczestnik wypowiada głośno hasło, nauczyciel mówi: "Zgadnijcie, proszę, jaką dzisiaj poznamy literę." Dzieci odpowiadają: "Literę B." Następnie prowadzący wyciąga balon, przykłada do niego laseczkę wyciętą z brystolu i pyta: "Jaką literę wam to przypomina?" Uczniowie odpowiadają, że literę b. Nauczyciel może przyłożyć jeszcze jeden balon i zapytać: "A teraz?" Dzieci odpowiedzą, że wielką literę B. Po zabawie prowadzący może poprosić uczniów, aby wymienili inne rzeczy, które kojarzą im się z literą b, po czym daje każdemu dziecku balon i pyta, ile balonów musi rozdać oraz ile już rozdał. Prosi uczniów, aby nadmuchali balony. Następnie puszcza muzykę i dzieci tańczą na dywanie razem z balonami.

C jak... cytryna
Nauczyciel prosi dzieci, aby zajęły miejsce na dywanie, i czyta zagadkę: "Kwaśną minę masz, gdy ją bez cukru zajadasz." Dzieci rozwiązują zagadkę, następnie prowadzący pyta uczniów, jaką głoską rozpoczyna się wyraz "cytryna". Po udzieleniu odpowiedzi dzieci dzielą wyraz "cytryna" na sylaby, a później na głoski. Po tym zadaniu nauczyciel wyciąga wcześniej przygotowane cytryny. Kroi cytrynę na pół, a później na ćwiartki. Podnosi jedną ćwiartkę do góry i zadaje pytanie: "Jaką literkę wam przypomina kształtem cytryna?" Dzieci odpowiadają: "Literkę C." Po tej czynności nauczyciel może omówić budowę cytryny, np. cytryna ma grubą żółtą skórkę, która bardzo intensywnie pachnie, w środku znajduje się kwaśny sok i pestki. Po pogadance może rozdać uczniom kubeczki z wodą, pokroić pozostałe cytryny, dać dzieciom po kawałku i poprosić, aby wycisnęły sok z cytryny do wody. Kto chce, może ją posłodzić i wypić: "Zobaczymy, jakie macie kwaśne miny."

(...)

Sylwia Gallos

Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Życie Szkoły.

Wróć do czytelni