Życie Szkoły | 18 kwiecień 2014
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Życie Szkoły. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Dzisiejsza szkoła staje się coraz bardziej świadoma wielu cech ucznia, których nie można odczytać w kategoriach ilorazu inteligencji. Proste założenie, że im inteligentniejszy jest uczeń, tym lepsze są jego wyniki w nauce, nie znajduje potwierdzenia w badaniach dotyczących np. ucznia zdolnego.
Kwestia specyficznej atmosfery panującej w placówce oświatowej nie jest nowa. Już w latach 20. ubiegłego wieku pisała o tym W. Szuman. Przy czym klimat przez wiele dziesięcioleci pomijany był w myśleniu o tym, co buduje sukces dziecka w szkole. Przyczyn tego stanu można wymienić wiele, jednak wszystkie sprowadzają się do pewnego modelu myślenia o sukcesie edukacyjnym. Nadal wskaźniki osiągnięć ucznia odczytywane są w kategoriach: ilorazu jego inteligencji, poziomu opanowania wiedzy i umiejętności czy rozwoju struktur poznawczych. Okres bezwzględnej wiary w słuszność takich kryteriów oceniania rozwoju ucznia należy już do przeszłości. Chodzi tu głównie o pewnego rodzaju funkcjonalność. Sukces poza szkołą (życiowy) nie ma być od niej oderwany. Silne ukierunkowanie na rozwój poznawczy przy jednoczesnym bagatelizowaniu innych czynników (emocjonalnych, motywacyjnych) wiąże się z wysokimi kosztami. Doświadczenia, głównie na gruncie szkolnictwa amerykańskiego, z mocno ugruntowanymi tradycjami testowania ujawniają słabości takiego podejścia. Ich świadomość rodzi pytania i każe poszukiwać nowych rozwiązań. Budowanie takiego klimatu w klasie, który sprzyja rozwojowi, jest jednym z nich.
(...)
Ewelina Krzymowska
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Życie Szkoły.