Wiadomości Historyczne z WOS | 18 kwiecień 2014
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Wiadomości Historyczne z WOS. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Od jakich zagadnień, chronologicznie rzecz ujmując, należałoby rozpocząć "ojczyste spory", które występują w nazwie naszego przedmiotu? Podstawa programowa jednoznacznie wskazuje, że należy uwzględnić koncepcje polityczne władców z dynastii piastowskiej. Jednak celowe byłoby odwołanie się również do tych zagadnień, które dotyczą hipotez związanych z początkami lub nawet (prapoczątkami) naszych dziejów.
Uzasadnieniem takiej decyzji może być zapis w komentarzu do podstawy programowej. Jej autorzy dopuszczają znaczną swobodę w praktyce edukacyjnej. Stwierdzają: Nie rozstrzygamy przy tym, ile czasu nauczyciel ma poświęcić na realizację poszczególnych zestawów zagadnień. Może relatywie więcej czasu poświęcić realizacji wątku "Ojczysty Panteon i ojczyste spory". Dalej szansa na tę swobodę zostaje jeszcze dobitniej zaakcentowana: zawsze to nauczyciel decyduje, ile czasu poświęcić poszczególnym tematom - które zasygnalizować, a które dogłębnie omówić. Oczywiście czasownik omówić nie jest najbardziej trafny i należy uznać, że wyraża on skrót myślowy. Wszak w nauczaniu naszego przedmiotu należałoby unikać werbalizmu. Nie trzeba też przekonywać do tego, że nauczyciel, poruszając się w elastycznych granicach wynikających z podstawy programowej, powinien uwzględniać predyspozycje i zainteresowania uczniów. Podczas obrad Komisji Dydaktycznej przy Zarządzie Głównym Polskiego Towarzystwa Historycznego (16 listopada 2013 roku) wypowiadano się na temat doświadczeń po pierwszych miesiącach realizacji przedmiotu Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok. Wypowiedzi nauczycieli i dydaktyków były - najogólniej rzecz ujmując - bardzo ambiwalentne. Potwierdziły one przekonanie o tym, że celowe jest uwzględnienie zróżnicowanych ujęć problematyki występującej w naszym przedmiocie.
Poniższe zagadnienia są próbą odpowiedzi na to wyzwanie. Mogą być uwzględnione w różnym stopniu uszczegółowienia. Dają nauczycielowi możliwość wyboru i modyfikacji. Natomiast nie powinno być wątpliwości co do tego, że zdołają zainteresować wielu spośród tych uczniów, którzy kończą spotkanie ze szkolną edukacją historyczną.
(...)
Stanisław Zając
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Wiadomości Historyczne.