Chemia w Szkole | 07 maj 2014
* Pokazana okładka tytułu jest aktualną okładką tytułu Chemia w Szkole. Kiosk24.pl nie gwarantuje, że czytany artykuł pochodzi z numeru, którego okładka jest prezentowana.
Wstęp
Główną ideą tego projektu jest zaangażowanie całej społeczności szkolnej, a także być może członków małej ojczyzny oraz przyjaciół i sojuszników szkoły w działania na rzecz szeroko pojętej edukacji proekologicznej, kształtowanie postawy odpowiedzialności za miejsce, w którym żyjemy oraz ukazanie wpływu naszych działań na los innych, w tym mieszkańców krajów globalnego Południa. Zajęcia, niezależnie od treści poznawczych, nastawione są na kształtowanie postaw proekologicznych, prospołecznych, empatii i realizację celów wychowawczych. Przedsięwzięcie jest projektem realizowanym od września do kwietnia w danym roku szkolnym i obejmuje:
Faza wstępna:
- Przedstawienie projektu "Paliwa - obecnie i w przyszłości (z elementami edukacji globalnej)" dyrektorowi szkoły, Radzie Rodziców i Radzie Pedagogicznej;
- Zaproszenie nauczycieli i rodziców do wspólnych działań;
- Przeszkolenie chętnych nauczycieli i rodziców;
- Realizację cyklu zajęć dotyczących edukacji ekologicznej w ramach godzin z wychowawcą.
Faza realizacyjna:
- Utworzenie kilkunastoosobowych grup zadaniowych z przedstawicieli każdej klasy pierwszej;
- Praca w grupach zadaniowych nad konkretnym tematem pod kierunkiem wychowawców i autora projektu.
Faza podsumowująca:
- Uroczyste spotkanie młodzieży, nauczycieli i wszystkich zainteresowanych w auli szkolnej;
- Prezentacja przeprowadzonych działań i wypracowanych postulatów przez liderów grup zadaniowych;
- Głosowanie nad postulatami, które będą realizowane na terenie szkoły, miasta lub najbliższej okolicy przez młodzież we współpracy z nauczycielami i rodzicami w przyszłym roku szkolnym.
Cele ogólne:
- Pobudzenie aktywności twórczej młodzieży skierowanej ku ochronie środowiska;
- Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko i przyswojenie wiedzy niezbędnej do prowadzenia działań proekologicznych;
- Wyszukiwanie argumentów z różnych dziedzin nauki i kultury na rzecz ochrony naszej planety;
- Integrowanie środowiska szkolnego na rzecz właściwie pojętej ekologii;
- Kształtowanie umiejętności prowadzenia demokratycznych dyskusji o istotnych problemach współczesności (ochrona środowiska);
- Rozwijanie samodzielności i zaradności uczniów w sytuacjach społecznych;
- Umożliwienie reprezentantom środowisk uczniowskich prezentacji swoich spostrzeżeń na temat potrzeb środowiska naturalnego przedstawicielom władz szkolnych, samorządowych i innych;
- Gromadzenie, integrowanie, opracowywanie wiedzy z różnych dziedzin nauki, niezbędnej do wyjaśnienia procesów przyrodniczych.
Niezbędne kompetencje:
- Porozumiewanie się w językach obcych;
- Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
- Kompetencje informatyczne;
- Umiejętność uczenia się;
- Kompetencje społeczne i obywatelskie;
- Inicjatywność i przedsiębiorczość;
- Świadomość i ekspresja kulturalna.
Plan realizacji projektu:
- Termin: sierpień - czerwiec.
- Adresaci: uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej, rodzice i nauczyciele, społeczność lokalna.
(...)
Magdalena Ankiewicz-Kopicka
Artykuł w całości jako plik PDF do pobrania znajduje się w zakładce Opis w ofercie tytułu Chemia w Szkole.