Wraz ze zwiększaniem się udziału sektora prywatnego w przedsięwzięciach infrastrukturalnych rośnie znaczenie techniki project finance, której podstawowym założeniem jest oparcie finansowania projektu na środkach dłużnych, spłacanych wyłącznie z przepływów pieniężnych generowanych przez nowe obiekty, po oddaniu inwestycji do użytku. Technika project finance jest stosowana głównie w projektach infrastrukturalnych, takich jak: autostrady, tunele, porty lotnicze, rurociągi, czyli w projektach związanych z infrastrukturą transportową wchodzącą w skład infrastruktury gospodarczej.
Implementacja techniki project finance wiąże się z ryzykiem wywołanym wysoką kapitałochłonnością, czasochłonnością i długim okresem zwrotu projektów infrastrukturalnych oraz wnosi dodatkowe ryzyko związane z koniecznością wprowadzenia zasad rynkowych na rynek do tej pory nie poddający się działaniu konkurencji, ryzykiem związanym ze zwrotem zaangażowanych środków dłużnych, a przede wszystkim ryzykiem związanym z publiczną misją usług infrastrukturalnych.
Książka jest skierowana do praktyków i decydentów zajmujących się wdrażaniem i finansowaniem inwestycji infrastrukturalnych oraz pracowników naukowych i studentów wyższych lat kierunków ekonomicznych.