(...) monografia jest obszernym studium zjawiska stresu. (...) Książka, w całości dając systematyczny przegląd podstawowych ustaleń, ilustrowanych nierzadko wynikami badań empirycznych (także o autorskim charakterze), wprowadza czytelnika w obszar wiedzy o istotnym znaczeniu praktycznym (słowo „stres” weszło już do potocznego języka i nie wymaga każdorazowo definiowania), ale wciąż niepewnej podstawie zarówno teoretycznej, jak i empirycznej. Praca zawiera ogromną liczbę informacji na temat stresu. (...) Świetnie zostały pokazane zastosowania wiedzy o stresie do dziedziny zdrowia, co zwiększa wartość praktyczną publikacji. Bardzo bogata bibliografia i odwołania do literatury sprawiają, że książka może być uważana za swego rodzaju kompendium.
Z recenzji prof. dr hab. Zofii Ratajczak
Najważniejszym celem związanym z napisaniem tej książki było zaproponowanie pewnego sposobu spojrzenia psychologii na stres, sformułowanie poglądów, które tworzyłyby uporządkowany system i obejmowały całość problemu, a więc zarówno określenie, czym jest stres, jak i co go wywołuje i jakie są jego następstwa. Argumentów, na których się opierałem przedstawiając swój wywód, dostarczyły mi przede wszystkim wyniki wielu badań empirycznych, z bardzo różnych czasami obszarów badawczych, ale mających stres za hasło wspólne. Wiele uwagi poświęciłem również analizie koncepcji teoretycznych, starając się wydobyć z nich to, co z punktu widzenia rozumienia stresu jest najważniejsze. Starałem się, aby formułowane przeze mnie twierdzenia miały jakieś oparcie w wynikach badań empirycznych, chociaż czasami, ze względu na różnorodność pojęć i kryteriów, nie było to łatwe.
Określając inaczej zamiar napisania tej książki, można powiedzieć, że chciałem zaproponować ujęcie zjawiska stresu w ramach koncepcji opartej na wyjaśnieniach zachowań i procesów psychicznych proponowanych przez psychologię ewolucyjną, uwzględniającej możliwie cały zakres procesów z nim związanych, a tym samym stanowiącej propozycję uporządkowania wielości terminów i pojęć psychologicznych związanych ze stresem.
Fragment wstępu